Posts

Salted Egg Butter Chicken Chop selambak kau! Kenyang sampai esok.

Kat mana? Grafa SS15 lah, ish takkan korang tak pernah pergi lagi? Siyes ahhh?

It looks like you may be having problems playing this video. If so, please try restarting your browser.
Close
Posted by My Resipi
27,108 Views
27K Views

Resepi bawal kukus Thai

Bahan-bahan:
1 ekor ikan bawal
2 labu bawang besar...
2 biji tomato
3 tangkai cili kering
5 biji asam boi
5 biji cendawan butang
1 batang lobak merah
3 inci halia- dihiris nipis
2 sudu teh serbuk lada putih
2 sudu makan jus limau nipis
1 sudu teh garam
Sedikit air

Cara menyediakannya:
1. Bersihkan ikan bawal dan kelar
2. Kemudian masukkan ikan kedalam bekas kukus
3. Campurkan bahan lain bersama sedikit air
4. Kukus hingga masak
5. Sedia untuk dihidangkan.

Selamat Mencuba!

Jom share resepi

Kredit Resepi : Resepi Masakan Bonda Tersayang

See More
Image may contain: food
Videos
Indobowl
158
77
ayam kukus thai pedas
480
84
pulut mangga
120
11
Photos
Posts

Resepi Ayam Masak Halia Paling Sedap

Masa: Penyediaan: 20 minit |
Memasak: 15 minit |
Keseluruhan: 35 minit

...

Jumlah Hidangan : 4 orang
Bahan-Bahan:

500 gram ayam, potong kecil
4 ulas bawang putih, hiris nipis
2 cm halia, dihiris halus memanjang
1 sudu besar kicap cair
1 sudu besar sos tiram
1 biji bawang besar, hiris nipis membulat
1 biji cili merah, hiris nipis
1 tangkai daun bawang, hiris panjang 2cm cm
1 1/2 sudu kecil tepung jagung, bancuh dengan sedikit air
minyak masak, untuk goreng ayam
sedikit lada sulah atau lada hitam
sedikit garam dan kunyit
garam dan gula, secukup rasa

Cara Penyediaan:

Panaskan minyak. Gaul ayam bersama garam dan kunyit kemudian goreng separuh masak. Angkat dan ketepikan.
Ambil sedikit minyak dari baki gorengan ayam tadi anggaran 1/2 senduk dan tumis bawang putih bersama halia sehingga naik bau. Masukkan kembali ayam yang digoreng separuh masak tadi..
Masukkan pula sos tiram, kicap cair, dan sedikit taburan lada putih. Kacau seketika (jaga jangan sampai bawang putih hangus).
Masukkan air bancuhan tepung jagung dan kacau sehingga kuah menjadi sebati dan pekat. Tambah sedikit lagi air jika anda suka lebih kuah.
Taburkan dengan cili merah dan bawang besar dan kacau selama 2-3 minit sebelum diangkat. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.
Angkat dan tabur dengan daun bawangdan. Hidangkan bersama nasi panas.

Tips:

Hati-hati semasa masukkan garam kerana kicap cair sudah masin. Begitu juga ayam tadi yang sudah masin diperasakan garam semasa menggoreng.

Kredit Resepi : Resepi Masakan Bonda Tersayang

See More
Image may contain: food

AYAM MASALA

Bahan-bahannya:-
1 ekor ayam potong 12 bahagian - dicuci dan dtos air nya
2 sudu makan chili boh atau kisar...
7 batang lada hijau*
4 biji Bawang besar*
6 biji Bawang putih*
halia sejengkal*
Sedikit lengkuas-dititik
1 batang Serai- dititik
1 sudu makan campuran serbuk ketumbar, jintan manis dan kasar
1/2 sudu teh garam masala
1 sudu makan rempah kari ayam
1 batang kayu manis
2 biji bunga pelaga
2 biji bunga cengkeh
1/2 sudu teh lada putih
sedikit daun ketumbar dan pudina
1 biji buah tomato - dibelah 4
1 sudu makan sos tomato
Bawang goreng untuk ditabur
Minyak untuk menggoreng
1/2 sudu teh minyak Sapi

Cara-caranya:-

1 Kisar halus bahan-bahan *. Panaskan kuali dan masukkan Minyak sapi dan minyak masak. Bila minyak dah Panas, masukkan 4 sekawan( cengkeh, pelaga dan etc) kedalam nya. Bila ia mula meletup-letup masukkan serai dan lengkuas, bila dah wangi sedikit baru masukkan bahan-bahan kisar dan Chilli boh. Kacau sehingga sebati dan rata.

2 Bila rempah sudah wangi, masukkan rempah garam masala, kari, serbuk ketumbar dan jintan dua macam dan kacau lagi biar ia nya sebati dan keluar minyak.

3 Bila dah keluar minyak masukkan sos tomato dan buahnya sekali, kacau lagi baru masukkan ayam dan balik-balikkan serta tutup periuk nya dan menggunakan api sederhana.

4 Bila ayam sudah separuh masak , masukkan dua macam daun dan garam serta lada putih, kacau perlahan-lahan dan biarkan sampai ayam nya masak dan kuahnya agak pekat.

5 Rasa apa yang kurang, angkat dan taburkan dengan bawang goreng. Enak dimakan dengan nasi beryani atau roti nan atau capati...

Kredit Resepi : 1001 Resepi (Resepi Masakan Bonda Tersayang)

See More
Image may contain: food

Ayam Lemak Kuning

Bahan:
· 1 kg ayam, dipotong 12 keping
· 3 cawan santan pekat...
· 3 cawan santan cair
· 3 batang serai, dititik
· 15 biji cili padi, dikisar
· 10 biji bawang kecil, dikisar
· 5 biji bawang putih, dikisar
· 3 keping asam keping
· Sedikit serbuk kunyit
· Sedikit garam,
· 3 biji ubi kentang, dipotong dadu

Cara membuatnya:
1. Panaskan periuk dan masukkan santan
cair, barang yang dikisar serta serbuk
kunyit.
2. Apabila mendidih, masukkan ayam, asam
keping, serai dan ubi kentang.
3. Apabila mendidih, masukkan santan
pekat kacau sebati dan masukkan garam
secukup rasa.
4. Apabila ayam dan ubi kentang masak,
boleh diangkat untuk hidangkan.

Kredit Resepi : Resepi Masakan Bonda Tersayang

See More
Image may contain: food

Trick orang selalu guna untuk lari dari jawab call. No4 tu macam la korang tak biasa guna. hehe

It looks like you may be having problems playing this video. If so, please try restarting your browser.
Close
27K Views

PUDING CENDOL

Bahan - Bahan :
1/2 paket agar2 [20 gm]
3 gelas air (akak letak 3 1/2 mug)...
1 cawan gula
1 cawan susu cair
2 cawan cendul
1 cawan gula merah

Cara-Cara:-
Rebuskan agar dengan air sehingga mendidih.
Masukkan gula dan biarkan mendidih lagi. Tapiskan.
Bahagikan adunan pada 3 bahagian.
Bahagian 1/3 itu dipanaskan dan masukkan gula merah. Kacau rata dn biarkan mendidih dan tapis.
Masukkan sedikit dalam acuan dan biarkan agak keras tetapi jangan ekras sangat nanti adunan tidak melekat.
2 bahagian lagi dipanaskan dan masukkan susu cair dan cendul.
Kacau rata dan tuangkan perlahan2 atas adunan gula merah dan sejukkan.
Hidangkan.

Kredit Resepi : Resepi Masakan Bonda Tersayang

See More
Image may contain: dessert and food

Resepi Kerabu Perut

Bahan-bahan
1 kg perut lembu - dibersihkan,direbus dan di hiris nipis
kacang panjang secukupnya- dihiris halus...
taugeh secukupnya- di cuci dan di bersihkan
1 bawang besar- hiris halus
4 biji cili padi- dihiris halus
2 biji limau nipis- ambil airnya
1 biji tomato- hiris
Sedikit daun ketumbar dan daun kesum- dihiris halus

BAHAN UNTUK DITUMBUK:
1 sudu kerisik
2 batang serai- hiris halus
2 sudu udang kering- dibersihkan
1/2 bawang besar
4 ulas bawang putih
sedikit belacan
1 inci halia

Cara-cara
1. Tumbuk semua bahan yang berkenaan hingga 3/4 hancur.
2. Gaulkan dengan perut yang telah dihiris tadi..
3. Gaulkan dengan semua sayuran yang telah dihiris halus dan juga air limau nipis.
4. Masukkan bahan perasa..
5. Siap untuk dihidang..

Kredit Resepi : Resepi Masakan Bonda Tersayang

See More
Image may contain: food

Resepi Ayam Kung Pao

Bahan-Bahan:

300g atau 2 ketul dada ayam, potong kiub...
5 biji cili kering, dipotong dua
2 inci halia muda, hiris nipis
3 ulas bawang putih, hiris nipis
1/2 biji capsicum hijau, dipotong sederhana kecil
1/3 biji karot, hiris nipis
1/2 biji bawang besar holand, potong dadu
2 sudu besar kacang tanah, yang dipangang atau goreng tanpa minyak
sedikit daun bawang
2 sudu minyak masak

Bahan Perapan –

1 sudu besar minyak bijan
2 sudu besar tepung jagung
2 sudu besar kicap cair
Bahan untuk sos:
1 sudu besar kicap pekat berkaramel
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu besar kicap cair
1 sudu teh gula
3 sudu besar air

Cara Memasak:

1. Perap ayam dengan bahan perapan selama 30 minit.

2. Goreng ayam dalam minyak panas (deep fried) dan kacau sehingga ayam hampir masak. Angkat dan asingkan.

3. Keluarkan lebihan minyak, biarkan anggaran 2 sudu minyak dalam kuali. Tumis bawang putih, halia dan cili kering sehingga naik bau.

4. Masukkan ayam, capsicum hijau, karot, dan kacang tanah. Kacau selama 1 minit dan masukkan bancuhan sos. Kacau sebati dan masukkan bawang holland beserta sedikit air supaya sedikit berkuah.

5. Kacau lagi selama 1-2 minit di atas api yang besar. Angkat dan hiaskan dengan daun bawang.

Tip: Jangan goreng ayam terlalu lama kerana ayam akan menjadi keras.

Kredit Resepi : Resepi Masakan Bonda Tersayang

See More
Image may contain: food

Bahan - bahan untuk buat aiskrim paddle pop homemade ni adalah seperti berikut :

Aiskrim Paddle Pop Homemade

1 tin Susu cair/susu segar...
3 sudu Susu pekat
2 sudu Gula
1 sudu Ovalette
Pewarna

Macamana nak buat aiskrim paddle pop homemade ni???

Mix semua bahan-bahan, pukul sehingga sebati. kami guna mixer, tapi bila lambat sangat nk sebati tu, kami blend je guna blender.

Then, asingkan adunan kepada 4 bahagian (sebab kami guna 4 jenis warna). Setiap bahagian, masukkan pewarna yang anda pilih.

Aiskrim Paddle Pop Homemade
4 warna Aiskrim Paddle Pop Homemade
Masukkan adunan warna mengikut urutan yang anda suka ke dalam acuan aiskrim. Tak kisah nak start with yellow dulu ke, green ke, yang penting, last sekali nampak macam pelangi (paddle pop).

So, dah siap. Boleh masukkan acuan aiskrim tu ke dalam tempat beku peti ais rumah anda.

Kredit resepi ini tidak dapat dikesan dan sekiranya resepi ini milik anda boleh pm admin untuk kredit nama anda. Terima kasih 😊

Share dan tag kwn2

Kredit Resepi : Resepi Viral Terbaik

See More
Image may contain: food
Image may contain: food
Image may contain: food
No automatic alt text available.

Resepi Apam blik durian..jom cuba buat

RESEPI APAM BALIK DURIAN
=========================

...

.
.
BAHAN-BAHAN
*****************
2 Cwn tpung gndum
1 1/2 Cwn air
1/3 Cwn gula
2 biji tlur
1 sdu teh soda bkarbnat
1 sdu teh yis mauripan
2 sdu bsr mnyk msk
Scubit gram

Bhn tabur:
Smngkuk isi drian..(dlm 12 ulas)
1 snduk jgung tin..
2 sdu bsar ssu pkat..

CARA-CARA
**************
1. Blnder telur dan gula shngga kmbang
2. Msukkn soda bikrbnat, yis, mnyk msk dan gram, blend lgi.
3. Msukkn air, tpung,. Stiap kali masuk bahan tkn blend
4. Apbila bncuhn sdh sbati, rhtkn dlm 1-2 jam..

Utk bnga2..
Ambk bncuhan tpung bhgikn 3 bhgian..
Wrnakn dgn wrn mrah.Hjau..cklat..tmbhkn 1 sdu bsr tpung utk pkat kn lg bncuhn.. nnt snng nk lorek

Cra pnydiaan..
Gunakan kuali non stick ( x perlu letak mnyk)
1. Lorekkn bntuk bnga..gna api pling bwh..
2. Tuangkn bncuhn tpung.
3. Msukan bhn2 tbur d ats.. Ltk sdikt mrjerin.. biarkan hgg msk kemudian lipat.
7. Sedia untuk d hdng..

Kredit Resepi : Mieya Adiena (Resepi Viral Terbaik)

See More
Image may contain: food
Image may contain: food
Image may contain: food
Image may contain: food

Bubur Makaroni

BAHAN-BAHAN:
1 1/2 cawan gula
1000ml santan cair...
1 cawan santan pekat
1 tin jagung krim
1 peket kecil macaroni

CARA-CARA:
1. Rebus makaroni hingga kembang. Ketepikan.
2. Rebus sagu yang telah direndam terlebih dahulu.
3. Masukkan santan cair, jagung krim dan gula ke dalam periuk dan letak atas api hingga mendidih.
4. Masukkan macaroni dan santan pekat dan didihkan seketika.

Hidangkan!

Kredit Resepi : Resepi Masakan Bonda Tersayang

See More
Image may contain: food

Resepi Tauhu Sumbat Sambal Kacang

Bahan-Bahan:

4 keping tahu – dipotong 2 bentuk tiga segi dan goreng...
8 tangkai lada kering yang dah direbus
4 tangkai cili padi – potong 2
1 biji bawang putih
2 biji bawang merah
Sedikit belacan
Kacang tanah goreng secukupnya
Sos cili secukupnya
Garam dan gula secukupnya
Air masak secukupnya
Timun secukupnya – dihiris memanjang
Taugeh secukupnya
Sedikit lobak merah – dihiris memanjang

Cara Membuat:

1. Tauhu yang dah digoreng, belah tengahnya.

2. Lobak dan taugeh dicelur dalam air panas sekejap. Toskan, kemudian sumbat dalam tauhu tadi, ketepikan.

3. Lada kering, cili padi, bawang putih, bawang merah dan belacan di goreng dalam minyak panas sebentar.

4. Angkat dan toskan, kemudian masuk dalam blender bersama air masak secukupnya. Mesin hingga halus.

5. Masukkan kacang tanah goreng, mesin sekejap jangan terlalu halus, keluarkan dan masuk dalam bekas.

6. Campurkan dengan sos cili, gula dan garam, gaul hingga sebati. Rasakan masam, masin dan manis. Lebih sedap jika terasa manisnya.

7. Bila nak makan, jiruskan sambal kacang atas tauhu sumbat tadi.

Kredit Resepi : Resepi Masakan Bonda Tersayang

See More
Image may contain: food

Resepi Creamy Scramble Egg

Bahan-Bahan:

3 biji telur...
1/2 cawan susu fresh
1/2 sudu kecil serbuk cili kasar
secubit garam
1 sudu besar mentega

Cara Membuat:

1. Pecahkan telur ke dalam sebuah mangkuk dan masukkan kesemua bahan-bahan lain kecuali mentega.

2. Pukul sedikit sehingga semuanya sebati.

3. Panaskan kuali non stick dan masukkan butter. Bila mentega dah cair, masukkan adunan telur.

4. Biarkan seketika kemudian kacau hingga telur tadi hancur dan masak. Angkat dan hidangkan.

Kredit Resepi: Resepi Masakan Bonda Tersayang

See More
Image may contain: food

BROWNIES KEDUT.....

Bahan-bahan
250 gram dark coklat - beryls dark compound
120 gram butter...
140 gram tepung gandum/all purpose flour
30 gram coco powder
1 tsp baking powder
3 biji telur A saiz
230 gram brown sugar
1 tsp esen vanilla
secubit garam
1 sudu kecil cofee emilco - jika suka

Cara membuatnya

1. Panaskan oven 170c selama 15 minit, gliss permukaan loyang 10x10 dengan sedikit butter serta letakkan baking paper.Ketepikan.

2. Cincang kecil dark coklat dengah kaedah double boiler,setelah cair masukkan butter kacau sehingga larut,matikan api.Sejukkan

3. Ayak tepung dan baking powder,dalam bekas lain pecahkan telur dan masukkan beown sugar,essen vanilla dan coffee emulco,kacau sebati guna whisk dalam 2 hingga 3 minit.

4. Tuang adunan coklat kedalam adunan telur kacau rata.Masukkan tepung sedikit demi sedikit kaub balik sehingga sebati.

5. Masukkan adunan kedalam loyang ratakan permukaan adunan.Bakar pada suhu 170c selama 40 minit api atas dan bawah.Hingga masak jangan terlalu lama nanti brownies akan kering.

6. Setelah masak buka pintu oven sedikit biarkan brownies dalam 10 hingga 15 minit dalam oven.potong brownies ketika masih panas.

Kredit Resepi : Olahan oleh Zila via Resepi Masakan Bonda Tersayang

See More
Image may contain: dessert, food and indoor
Image may contain: dessert and food
Image may contain: dessert and food

Ayam Kicap Berlada Hitam

Bahan-bahan :

1/2 ekor ayam (dipotong ikut suka dan digoreng 1/2 masak)...
1 labu bawang besar (dihiris bulat dan digoreng)
1 sudu makan biji lada hitam (ditumbuk)
1 sudu makan cili kisar/cili giling
1 sudu makan kicap pekat
1/2 sudu makan sos tiram
sedikit kicap manis
sedikit hirisan daun sup
sedikit madu/gula dan garam
sedikit air asam jawa
rempah 4 sekawan (kayu manis, cengkih, bunga lawang dan buah pelaga)
bahan-bahan kisar :
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia
1 batang serai

Cara-cara :
Gaul-gaulkan ayam yang sudah digoreng tadi bersama lada hitam dan kicap pekat. Perapkan sebentar selama 1/2 jam.
Sediakan minyak masak untuk menumis. Tumis rempah 4 sekawan dan bahan kisar hingga wangi. Kemudian masukkan cili giling. Tumis lagi hingga pecah minyak.
Masukkan sos tiram dan kacau sebati.
Kemudian masukkan ayam. Gaulkan rata-rata.
Masukkan air secukupnya. Kacau dan biarkan ia mendidih seketika.
Masukkan pula kicap manis, garam, gula/madu dan air asam jawa. Akhir sekali dimasukkan daun sup. Setelah kuahnya kelihatan pekat, tutupkan api. Masukkan bawang goreng tadi dan gaul-gaulkan.
Hidangkan panas-panas bersama nasi putih, nasi beriani, nasi serai, nasi tomato dan sebagainya. Sedap!

Kredit Resepi : Resepi Masakan Bonda Tersayang

See More
Image may contain: food

Ikan Cencaru Bakar Sumbat Sambal

Bahan bahan:
4-5 ekor ikan cencaru - belah belakang
1 senduk (5-6 sb) cili kisar...
1 biji bawang besar
3-4 bawang putih
2 batang serai - potong-potong
1 inci halia
Sedikit belacan bakar - jika suka
Beberapa tangkai daun kesum - jika suka
Asam keping
Gula
Garam

Cara cara:
Tumbuk serai, halia, bawang putih dan bawang besar dan tumiskan sehingga wangi dan masukkan cili kisar. Goreng sehingga cili betul betul masak. Bila dah pecah minyak masukkan gula dan garam secukup rasa.

Masukkan daun kesum dan sedikit asam keping atau air asam jawa. Masak sehingga kering dan garing.

Bila sambal dah masak sumbatkan dalam ikan dan bakar dalam pemanggang ikan ajaib/kuali leper. Kalau nak sedap lagi bungkus ikan dengan daun pisang/daun kunyit.

Sedap jer dimakan dengan nasi panas dan bak kata Linda, makan dengan sayur tumis air.... memang laju jer makan....

Nota:
Ikut kesesuaian banyak mana sambal yang hendak dibuat..... kalau mahu banyak sambal gandakan bahan bahan.

Boleh juga diletakkan sedikit santan jika suka.

Selain disumbat, boleh juga separuh dari sambal dilumur pada ikan dan setelah dibakar, tuang separuh lagi sambal ke atas ikan dan dihidangkan.

Kredit Resepi: Azie Kitchen (Resepi Masakan Bonda Tersayang)

See More