Jump to
Press alt + / to open this menu
Join or Log Into Facebook  
Do you want to join Facebook?
Sign Up

Doa Panjang Umur dan MUrah rezeki???

Salam……

 

SEBUAH CERITA SECARA ‘MAYA’….

 

Aku berjumpa dengan para remaja dan bertanya?

 

Apa yang korang mahu?

 Jawab mereka…Kami mahukan HARTA kekayaan, dengan harta, dapatlah kami enjoy puas puas.., barulah faham erti kebebasan..ha ha ha!

 

 

Kemudian aku berjumpa pula dengan golongan yang dah senja (orang tua@tua kutuk) lalu bertanya?

 

Apa yang Pakcik mahu?

 Jawab mereka yang tua-tua itu…Kami mahukan keSIHATan tubuh badan, dengan tubuh yang sihat, bolehlah kami menikmati erti hidup…

 

 

Ok, kemudian..aku jumpa pula golongan cerdik pandai dan bertanya?

 

Apa yang anda mahu?

 Jawab mereka…Kami mahukan UMUR panjang.., dengan umur yang panjang, kami boleh meneroka pelbagai bidang ilmu sains dan falsafah yang akan membawa erti kepada tamaddun manusia…

 

 

Hmmmmmm, tiga perkara ini begitu penting sekali nampaknya…Korang pun nak tiga perkara ni bukan?

 

-Harta

 

-Sihat

 

-Umur

 

Itu yang selalu doa: panjang umur murah rezeki tu kan? Kan? Kan?( akuPUN sama..oh)

 

Baiklah, sekarang cuba kita tanya pada Sahabat-sahabat r.a.:

Apa yang mereka mahu?

 

 Kata saidina Umar r.a apabila melihat harta rampasan perang yang melimpah ruah di zaman pemerintahannya…(lebih kurang maksud):

 “Aku tidak mahu harta ini… jika ianya baik, kenapa harta ini tidak datang pada zaman Nabi saw dan Abu bakar r.a?

 

 

Berkata pula saidina Abu bakar r.a ketika terlanggar tunggul (tidak sengaja)sehingga kakinya berdarah…(lebih kurang maksud):

 “Sudah beberapa hari aku susah hati kerana tiada musibah(sakit) yang menimpaku seolah olah Allah murka kepadaku yang telah banyak berbuat dosa …, tapi Alhamdulillah hari ini, kaki ini telah luka berdarah terlanggar tunggul, semoga Allah mengampunkan dosaku…

 

(oh…)

 

 

Kata saidina Khalid ra selaku ‘pedang Allah’…ketika balik dari medan perperangan…(lebih kurang maksud)“hati ini ingin sekali mati di jalanMU ya Allah, nampaknya aku telah kembali ke rumah ku yang sempit dan telah meninggalkan shurga yang luas, aku cemburu kepada mereka yang mati shahid di jalanMU ya Allah…

 Nota: (wahai ‘pedang Allah’.. Allah telah muliakan ‘pedang Allah’ dengan tidak pernah jatuh akan ‘pedang Allah’ di jalan Allah..subhanAllah..)

 

 

Maka korang semua, bagi para sahabat nabi, yang telah di jamin syurga ketika hidup lagi.. mereka semua tidak berkeinginan dengan :Harta yang banyak dan umur yang panjang….

 

 

Sekarang, aku nak tanya…Apa yang korang mahu?

-Panjang umur dan murah rezeki?

 

Baik, sekarang mari kita tanya pada kekasih kekasih Allah tentang apa yang mereka mahu…?

 

Nabi Muhammad s.a.w.Allah mencadangkan agar gunung Uhud di tukar menjadi emas dan menjadi hak milik baginda.Jawab baginda SAW lebih kurang maksud…Biarlah aku hidup miskin, bila aku lapar, aku ingat pada MU, bila aku kenyang aku bersyukur padaMU…

 

Nabi Ayub a.s.Ketika dinasihatkan oleh isteri tersayang supaya doa kepada Allah minta sembuh segala penyakit (Nabi Ayub a.s di uji dengan bermacam macam penyakit.-rujuk kitab.)Jawab Nabi Ayub a,s lebih kurang maksud…Biarlah aku hidup menderita, sebelum ini terlalu banyak nikmat Allah yang telah di kurniakan kepadaku…, aku malu untuk minta sembuh…

 

Nabi Daud a.sKetika berjumpa dengan malaikat maut yang datang ziarah, bukan nak cabut nyawa, telah berkata akan Nabi Daud a.s kepada Izrael…lebih kurang maksud…“boleh tak tolong cabut nyawa aku? Aku ingin rasa penderitaan maut!”

 

Maka korang semua, bagi para kekasih Allah langsung tidak berkeinginan dengan :Harta yang banyak dan umur yang panjang….

 

Sekarang, aku nak tanya…Apa yang korang mahu?

-Panjang umur dan murah rezeki ler...(Isk..isk…)

 

Sekarang kita tanya pulak pada setan:Apa yang setan mahu?

 

Setan kata: aku mahu umur panjang sampai kiamat!

(dan Allah telah memakbulkan doa setan serta melaknatnya!!)

 

Apa yang firaun mahu?

“aku mahu panjang umur”

 

Apa yang Qarun laknatullah mahu?

“aku mahu murah rezeki”

 

Apa yang korang mahu?

“panjang umur dan murah rezeki”

 

(no komen…)

 

Kita tanya pulak lagi sekali kepada para sahabat r.a, apa yang mereka mahu?

 

Apa yang Abu bakar r.a mahu?

“aku ingin menjadi sehelai rumput yang hujung hayatnya di makan oleh lembu”(di suarakan kerana takut dan taqwa kepada Allah)

 

Apa yang Aisyah r.a mahu?

“aku ingin sekali menjadi burung yang terbang bebas tanpa perlu risau hari pengadilan di padang mahsyar kelak!!!

 

Apa yang Umar r.a mahu?

“aku ingin sekali jika ibuku tidak melahirkan aku langsung”(juga di suarakan kerana begitu takut dan taqwa kepada Allah)

 

Nota: takutkan Allah akan menunjukkan jalan ke arah segala kebaikkan!!!

 

Baiklah, berhenti sekejap bertanya itu ini begitu begini…Sekarang mari kita tanya org dalam neraka pulak..

 

Wahai ahli Neraka, apa yang korang mahu?

“aku ingin kembali ke dunia walaupun sesaat untuk berbuat kebaikkan…”

 

Pendek kata: Firaun, Qarun, Namrud, Haman dan semua ahli neraka mintak dengan Allah kembali ke dunia untuk beramal ugama, diorang nak MASA!!!

 

Korang semua!!!Banyak betul masa yang ada untuk baca blog aku.., jadi aku nak tanya korang semua!!!!

 

Apa yang korang MAHU?

Sila jawab sendiri sebelum jadi mayat, sementara masih ada masa…

 

Penutup:Sabda nabi s.a.w lebih kurang maksud: Ummat akhir zaman akan di timpa penyakit “wahan” yang menyebabkan Allah cabut kehebatan islam dalam hati…

 

Apa itu ‘wahan’?

 

Jawab nabi saw: “Cinta dunia dan takut mati!”

 

Dan aku tambah sikit supaya korang (dan aku yang jahil ini), lebih memahami tentang apa itu “wahan”Wahan setelah di huraikan panjang lebar lalu di pecah kecilkan maka ianya dapatlah di buat kesimpulan mahawa itu adalah keinginan untuk panjang umur dan murah rezeki..!!!!oh

 

Tahukah korang bahawa makhluk yang mintak panjang umur dan murah rezeki adalah setan! Dan Allah telah memanjangkan umurnya sampai kiamat dan bagi rezeki sampai kiamat!!!!!

 

Firaun, Haman, Qarun, namrud dan lain lain Naktullah juga berkeinginan untuk panjang umur dan murah rezeki, tapi Allah dah jadikan mereka mayat dan bakal masuk neraka!!!!

 

Akhir sekali, selaku bukan doctor Hamka, maka aku akan bagi tanda tanda penyakit ‘wahan’, kerana korang dah banyak 'makan makan' santapan rohani (kononnya), terimalah pencuci mulut dari aku dalam bentuk serbuk lada he he he, siapa yang makan lada dialah yang rasa pedasnya!!!

 

Tanda tanda korang ada penyakit ‘wahan’…(fakta di ambil dari kepala otak aku sendiri.!!.)

 

Mudah di tipu oleh skim cepat kaya…

(Tipah) tertipu oleh penjual ubat umur panjang

Simpan duit banyak banyak dalam bank

Teringin nak jadi jutawan segera!!!

Nak jadi penyanyi

Biarkan tanah perkuburan mak bapak korang semak samun..

tengok Masjid kosong tak rasa apa apa.

Pergi pasar malam waktu azan sedangkan belum datang bulan…

Lupa kepada mayat..errr lupa mati.

Bercita cita nak tengok, spiderman part 3, superman return part 2, dan macam macam part lagi!!!

Suka tengok drama TV yang bersambung…

Suka tengok hiburan atau sukan secara ‘live’

Malas baca Al-Quran

Malas solat jemaah

Selalu forward email merapu

Suka tengok bahagian dada perempuan.

Suka hias depan rumah dengan landskap yang mahal mahal.

up date lagu terkini di carta TV/radio

Suka hias kereta

Up date blog hari hari

Takut hantu

Takut melihat kereta mayat

dan banyak lagi!!!!

Eh, apsal aku pulak yang rasa pedas ni?!!!!

OH… isk..isk…(air..air..)

 

Sekian…

 

Ps: Jadi mayat baru korang tahu apa yang di mahu…oh!

 

Ps dari setan: aku mahu semua anak cucu Nabi Adam masuk Neraka…

aku mahu semua anak adam cinta harta dan takut mati…

(itulah wahan)

 

(ada 'sesuatu' kat kotak komen untuk korang semua..he he he)

 

POSTED BY HAMKA http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?threadid=168421

 

Tambahan...

 

Ada banyak hadits yang melarang kita mengharapkan kematian, diantaranya:

 

“Janganlah mengharapkan kematian, dan jangan pula berdoa memohon kematian sebelum datang waktunya! Karena amalnya akan terputus jika ajal menjemputnya, dan karena umur seorang mukmin tidak akan menambah kecuali kebaikan baginya” (HR. Muslim, no. 2682)

 

“Janganlah mengharapkan kematian, karena bisa jadi, ia adalah seorang yang baik, dan diharapkan kebaikannya akan bertambah. Dan bisa jadi, ia adalah seorang yang jelek, dan diharapkan ia berubah mengharapkan ridho Alloh (dengan taubat dan istighfar)” (HR. Bukhari, no. 7235).

 

“Janganlah mengharapkan kematian karena tertimpa musibah duniawi, jika terpaksa, maka hendaklah ia mengucapkan: ‘Ya Alloh panjangkan hidupku, jika kehidupan itu lebih baik bagiku, dan wafatkanlah aku jika kematian itu lebih baik bagiku’!” (HR. Bukhari, no. 5671, An-Nasa’i, no. 1820, dishahihkan oleh Albani)

 

Anas bin Malik Radhiallahu’anhu mengatakan: “Seandainya aku tidak mendengar Nabi –shollallohu alaihi wasallam pernah bersabda ‘Janganlah mengharapkan kematian’, tentunya aku sudah mengharapkannya” (HR. Bukhari, no. 7233)

 

Tujuannya, kita di tuntut ingatkan mati seperti yg selalu kita dengar,"Oleh itu jalan yang paling selamat ialah dengan berpegang pada prinsip bahawa seseorang itu harus berusaha (bekerja) seolah-olah dia akan hidup selama-lamanya dan beribadat seolah-olah dia akan mati pada esok hari.”"

 

kerana mati itu telah ditetapkan dan tiada apa akan dapat memanjang dan memendekkan tarikh sebenar kita akan mati kerana allah maha mengetahui. bahkan sabda rasullullah;

 

Tahapan umur ini oleh Rasullullah saw." dinamakan 'pergulatan dengan maut', yaitu masa-masa umur enampuluhan hingga tujuhpuluhan. Dalam hal ini beliau bersabda: "Masa penuaian umur umatku dari enam puluh hingga tujuh puluh tahun". (HR. Muslim & Nasa-i) "

 

Jadi, tanpa kita sedari doa panjang umur itu sia-sia kerana manusia mmg telah ditetapkan ajal dan waktu nya.