Reviews
Rich Intan Masz.Bsnz has no reviews yet.
Tell people what you think
Photos
Posts
Rich Intan Masz.Bsnz updated their profile picture.
Image may contain: 3 people, people smiling
Image may contain: one or more people
Intan Masz Umairah

Assalamualaikum...selamat pagi..
Alhamdulillah Allah panjangkan umur..
Syukur kerana di beri kesempatan berjemaah subuh bersama keramat hidup..
Moga hari ini le...bih diberi keberkatan ,kebahagiaan dan ketenangan jiwa..
Teman yang bakal menghadiri BeraniBerniaga di PGRM bersedialah..
Elmu Yang bermanafaat Yang allah janjikan yang disalurkan melalui..
MENTOR no 1 DR Azizan Hj Osman..
Allah permudahkan segalanya..
Amin..

See More
Posts

ulang kaji elmu psl kucing..jom share

Rich Intan Masz.Bsnz

Nak Tahu Cara Memandikan Kucing Dengan Syampu Ubat dengan Betul?

Perkara yang perlu disediakan untuk memandikan kucing adalah seperti :
Tuala
Air suam...
Sikat khas untuk Kucing
Syampu Ubat
Pengering rambut

sediakan semua keperluan yg tertera seperti diatas..

pastu mesti ada KUCING yg nk dimandikan..klau x.! nk mndikn saper plak..huhuhu....

bersambung...(cepat g cari kucing,,!!!...)

See More

elmu..elmu elmu..hehhehe pasal kucing.

Rich Intan Masz.Bsnz

JIKA ANDA BERMINAT MEMBELA KUCING PARSI..

Jom share maklumat...

Kalau memang serius nak pelihara kucing parsi yang memang terkenal dengan kegebuan, kecomelan da...n kemanjaannya yang tergedik-gedik tu..

Haruslah membuat persediaan dari awal. Al maklumlah seekor kucing parsi baka asli mungkin berharga ribuan ringgit..

so persediaan dari soal kewangan memang tak dapat dielakkan.Selain itu perkara-perkara yang perlu difikirkan ialah sangkar yang sesuai untuk si comel parsi anda...

Juga memerlukan perbelanjaan yang umph!!...Peralatan lain yang tak boleh dielakkan ialah litter tray untuk mengelakkan dari tempat tidur anda jadi tandas awam sikucing parsi...

Bersambung......

See More

Last kita kongsi tip pasal kucing 21 hb ..laaa lamanyer x share..k hari nk share pasal per plak..

Penjagaan gigi susu

Gigi susu kitten tanggal apabila kitten berumur antara 3 hingga 6 bulan....
Anda haruslah memeriksa gigi kitten anda selalu untuk memastikan samada tartar ada atau tiada. Ini untuk mengelakkan kereputan dan kehilangan gigi.Untuk mengurangkan risiko tartar, berikan makanan yang kering untuk kitten anda dan jangan membenarkan kitten anda mengunyah tulang kerana tulang boleh pecah.
Rekabentuk gigi dan mulut kucing adalah berbeza dengan anjing iaitu rekabentuk bagi kucing bukan untuk makan tulang.ada faham..

See More

assalamualaikum..dah brp hari yer x kongsi elmu pasal penjagaan kucing..k hari bg tip top..cover tuk beberapa hari yg lepas..

Bagi proses pengeringan badan kucing, pastikan badan kucing kering sampailah ke kulit dan kucing anda betul-betul berada dalam keadaan yang kering. Jika pengeringan tidak sempurna, akan menggalakkan lagi pertumbuhan segala bakteria, kutu dan tungau.
Selepas memandikan dan kucing anda telah kering sepenuhnya, nikmatilah bulu kucing anda yang segar lagi ...nyaman

Penjagaan gigi susu

Gigi susu kitten tanggal apabila kitten berumur antara 3 hingga 6 bulan.
Anda haruslah memeriksa gigi kitten anda selalu untuk memastikan samada tartar ada atau tiada. Ini untuk mengelakkan kereputan dan kehilangan gigi.Untuk mengurangkan risiko tartar, berikan makanan yang kering untuk kitten anda dan jangan membenarkan kitten anda mengunyah tulang kerana tulang boleh pecah.
Rekabentuk gigi dan mulut kucing adalah berbeza dengan anjing iaitu rekabentuk bagi kucing bukan untuk makan tulang.

Faham ker faham....

insyaallah kita sambung lain kali...

See More

Assalamualaikum..PH sambung lagi pasal mandikan kucing..tp sebelum tu nk tanyer,tuan kucing dah mandi ke blum..kalau nak mandikan kucing seeloknyer tuan kucing jgn mandi dulu,mandi bersama2 kucing anda,,

Sapukan syampu dengan rata setelah air membasihi seluruh badan kucing. Tetapi perlu berhati-hati pada bahagian badan kucing yang mempunyai kesan luka. Kemudian, sisir badan kucing perlahan-lahan sambil urut-urutkan badan kucing. Pastikan syampu tidak terkena pada mata dan hid...ung kucing. Selepas itu biarkan syampu selama 5 – 10minit melekat dibadan kucing agar segala kutu, kulat dan bakteria mati.

Setelah tempoh lebih kurang 10 minit, bilas badan kucing dengan air suam dan jika perlu ulangi lagi dengan syampu dan sikat sambil mengurut badan kucing dengan perlahan-lahan selama 5 hingga 10 minit. Kemudian bilas badan kucing dengan bersih sehingga kesan syampu tersebut hilang dibilas air, ini dapat mengelakkan kucing anda daripada menjilat-jilat badannya selepas di mandikan.

See More

Hari ni kita sambung kongsi elmu pasal mandikan kucing kesayangan kita..

Kucing peliharaan anda mandi ker?????????

x mandi pun xper,janji sihat.....
lepas tau elmu mndikan kucing jgn teragak2 mencubabyer..

best giler....Tak semua orng ada pengalaman mandikan kucing...

Sebelum sessi memandikan kucing bermula, pertama sekali kita perlu memeriksa bahagian badan kucing..pastika anda periksa bahagian yg tertera dibawah ini..
Bahagian dagu, ketiak, lipatan paha, tapak kaki, ekor dan pangkal ekor. Biasanya tungau scabies ataupun kulat sering menyerang di bahagian telinga luar serta dalam. Manakala kutu pinjal pula seirng menyerang di bahagian atas kepala kucing dan seluruh bahagian badan kucing.

Setelah memeriksa seluruh badan kucing, basahi seluruh badan kucing dengan air suam, tidak terlalu panas tidak terlalu sejuk.( guna shower jer senang)

Pastikan air membasahi seluruh badan kucing, ini kerana syampu ubat yang tidak sampai ke bahagian kulit dan bulu kucing akan membuat rawatan kucing tidak berkesan, terutama pada kucing yang mempunyai bulu yang lebat dan panjang.

insyaallah esok sambung lagi....

See More

Serupa tp x sama..

Image may contain: one or more people and stripes

Assalamualaikum..nikmat sungguh hidup ini..pg td g kebun jumper rezki tuk kami jamu skluarga tghr ni..hubby tgh msk kt dapur..cendawan busut,dh bg cik mis tuk pos kt mak n adek kt Shah Alam..ninie klau nk blik Kuala k..

No automatic alt text available.

Nak Tahu Cara Memandikan Kucing Dengan Syampu Ubat dengan Betul?

Perkara yang perlu disediakan untuk memandikan kucing adalah seperti :
Tuala
Air suam...
Sikat khas untuk Kucing
Syampu Ubat
Pengering rambut

sediakan semua keperluan yg tertera seperti diatas..

pastu mesti ada KUCING yg nk dimandikan..klau x.! nk mndikn saper plak..huhuhu....

bersambung...(cepat g cari kucing,,!!!...)

See More

Bz giler? xder la bz sgt ok jer..dekt seminggu gak x kongsi maklumat psl penjagaan kucing..so hari ni saya bg kaw2 xtra tuk anda semua yg minat nk tau dn tmbh skill psl penjagaan kucing kesayangan anda..sampai mana yer hari tu...hehehe x prnh lupa..k sambungannyer: Penjagaan gigi susu

Gigi susu kitten tanggal apabila kitten berumur antara 3 hingga 6 bulan.
Anda haruslah memeriksa gigi kitten anda selalu untuk memastikan samada tartar ada atau tiada. Ini untuk mengelakkan kere...putan dan kehilangan gigi.Untuk mengurangkan risiko tartar, berikan makanan yang kering untuk kitten anda dan jangan membenarkan kitten anda mengunyah tulang kerana tulang boleh pecah.
Rekabentuk gigi dan mulut kucing adalah berbeza dengan anjing iaitu rekabentuk bagi kucing bukan untuk makan tulang.ada faham..

MERAWAT KUCING YANG CiRIT- BiRIT
Setelah mengenalpasti punca cirit-birit, rawatan susulan boleh di lakukan. Langkah pertama adalah mengasingkan punca masalah itu sendiri. Misalnya jika susu lembu menjadi punca, maka buangkannya dari diet.
Produk berasaskan tenusu boleh dihindarkan dari diet tanpa menyebabkan kekurangan nutrien kerana ia bukannya sebahagian dari diet yang sihat untuk kucing.
Jika terlebih makan adalah puncanya (dikenalpasti dari beberapa ketul najis besar,cair, tidak berbentuk) maka pemakanannya perlu dikawal.
Berikannya 3 kali hidangan kecil berbanding sekali hidangan besar sehari. Bawakan air dari rumah atau air botol jika anda membawanya ke kampung kerana air di tempat berbeza juga boleh menyebabkan cirit-birit (bagi manusia, air semuanya sama tapi kucing mempunyai deria rasa yang berbeza).

moga tips2 ini diguna pakai khas tuk kucing kesayangan kita..jgn ambil mudah..kucing yg kita bela adalah amanah..
jadilah khalifah yg terbaik tuk semua penghuni yg memiliki zat Allah..Hargai k..

Bersambung.............

See More

Asslamualaikum..selesai sudah IMKK byk elmu yg diperolehi..syukur pd Allah krn digerakkn ke arah kebaikkn..terima kasih x terhingga untukm DAO mentor terbaek dunia..elmu yg DAO bg akn saya kongsikn bersama teman n jiran ..YA ALLAH kini aku tau siapa diri ini..segala yg ada adalah milik Mu dan aku hanya meminjamnya..Syukur alhamdulillah..

Rich Intan Masz.Bsnz added 3 new photos to the album: IMKK...best giler..

Saat paling bermkna...IMKK mengubah segalanyer..

Assalamualaikum..sbelum ni intan menghitung hari..kini menghitung waktu..esok bermula langkah ku menerokai dan mendalami elmu dalam IMKK insya Allah..apa ada dlm IMKK? ..ENTAH...minda ini ku kosongkan, persediaan untuk menerima segalanya selama 4 hari..

Yang pasti langkah yg ku atur ini bukan langkah kecundang..
Kehadiran ku bukan setakat hanya memenuhi kuota peserta..
Setelah BERANI kini aku perlu BERTINDAK...

...

Minda separa sedar bersedialah menerima segalanya..
ESOK 1.2.2013 aku datang ....

See More

Seterusnya kos pengurusan bahan kumbahan.Disebabkan kucing ini tidak sesuai dengan iklim panas,..
Kucing perlu dibela dalam rumah sepanjang masa.Ini bermakna tandasnya perlu disediakan di dalam rumah.Bekas pasir perlu disediakan.Bagi yang menggunakan pasir disodok depan rumah, kosnya percuma..
Cuma perlu rajin menukar pasir atau perlu membiasakan diri dengan bau taik kucing.Huhuhuhuhu..
Bagi yang kurang rajin bolehlah membeli pasir tandas kucing Harganya RM5 hingga RM25 set...iap 5 kg bergantung pada jenis... PH menggunakan jenis 'clumping' yang berharga RM19 untuk 5 kg.Walaupun harganya agak mahal tapi ianya sangat menjimatkan kerana PH hanya perlu membuang bahan buangannya dan pasir yang berketul akibat terkena air kencingnya sahaja.Tak perlu menukar keseluruhan pasir tu.Senang sikit kerja mencacai...

banyak x dpt elmu psl penjagaan kucing kesayangan..bg yg terbaeek tuk kucing peliharaan kita..

bersambung.............

See More